Ramadhan kembali lagi. Menandakan ketibaan bulan puasa. Bulan kita menahan lapar dahaga di siang hari. Bagi orang yang beriman, bulan puasa amat dinanti-nantikan seperti Nabi, para sahabat dan para solihin. Sementara golongan sebaliknya, merasakan ia suatu penyiksaan kerana terpaksa meninggalkan makan minum dan rutin seharian.
Alhamdulillah kita masih diberikan kesempatan untuk menyambut ketibaan Ramadhan. Bulan yang penuh barakah. Setiap amalan dilakukan, pahalanya akan digandakan
Inilah nikmat yang paling besar dalam kehidupan Muslim apabila tibanya Ramadhan. Maka buatlah yang terbaik untuk Allah SWT sehingga sampai ke peringkat Taqwa sebagaimana FirmanNya yang bermaksud:
Wahai orang-orang yang beriman, telah diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan ke atas umat yang sebelum kamu, semoga kamu menjadi orang-orang yang bertaqwa. “ (Surah Al-Baqarah ayat 183)
Ramadhan adalah bulan tarbiyyah, juga dikenali sebagai madrasah atau sekolah, yakni tempat kita belajar dan menjalani latihan. Ramadhan tempat kita membersihkan diri dalam satu bulan setelah menjalani hakikat sebelas bulan yang berlalu. Cuba kita tanya, apakah yang telah kita lakukan kepada sebelas bulan itu? Baikkah yang dibuat atau sebaliknya? Tidakkah kesempatan satu bulan ini digunakan sepenuhnya untuk membersihkan sebelas bulan yang telah berlalu?
Jangan sampai Ramadhan menjadi bulan adat. Sebelas yang berlaku dibiarkan sia-sia dengan melakukan kerja yang tidak berfaedah. Bila tiba Ramadhan digunakan untuk bertaubat. Kesalahan yang paling besar dilakukan oleh manusia ialah mereka tahu apa yang dilakukan itu salah, tetapi terus mengulanginya. Dengan harapan, kesalahan itu boleh diampunkan dengan bertaubat atau membersihkannya apabila tiba bulan Ramadhan.
Mentaliti yang sama berlaku dalam memahami konsep haji. Pada pemahaman mereka, dengan mengerjakan haji, diharapkan dapat membersihkan segala dosa. Justeru, masa muda dihabiskan dengan berjoli sana sini. Ibadah haji hanya dikerjakan ketika usia tua. Kenapa? Dengan harapan segala kesalahan dan dosa yang dilakukan semasa muda akan diampunkan oleh Allah SWT setelah mengerjakan haji. Pada pandangannya, jika mengerjakan haji ketika muda, adalah satu kerugian, sebab tidak dapat buat maksiat selepas itu. Inilah salah faham konsep ibadah dalam Islam.
Kita mesti faham, konsep ibadah dalam Islam adalah setiap saat, minit, jam, hari, minggu, bulan dan tahun yang berlalu atau yang akan berlalu, mesti dipenuhi dengan melakukan segala kebaikan agar diterima sebagai satu ibadah. Tidak timbul soal hanya bulan puasa sahaja kita perlu jadi baik, tetapi tidak di waktu yang lain. Bulan puasa adalah bulan kemuncak, seperti juga kita mengerjakan haji. Maknanya, kita melakukan yang terbaik setelah menjalani kehidupan yang baik atau terbaik. Tidak timbul soal hari-hari lain yang berlalu, kita buat lebih kurang sahaja. Bila tiba Ramadhan kita begitu beriya-iya.
Ramadhan sebenar membawa ikhtibar yang begitu banyak. Ramadhan mengajarkan kita menahan lapar dan dahaga serta tidak melakukan perkara yang sia-sia seperti mengumpat, menfitnah, mudah marah, naik angin dan membuang banyak lagi sifat negatif. Bila habis Ramadhan, bawalah tarbiyyah ini mendepani bulan yang mendatang. Jika Ramadhan mengajar kita erti kesabaran. Maka bawalah sifat sabar ini ke bulan selepas itu.
Jika bulan Ramadhan kita tidak boleh berpesta-pestaan, begitulah seterusnya. Jangan jadikan seolah-olah Ramadhan bulan berjihad, bulan lain bulan berjahat. Dalam Islam kalau hari ini kita berjihad, sampai ke mati tetap jihad. Maksud saya, jihad ke arah lebih baik dari hari ke hari.
Begitu juga jangan jadikan seolah-olah Ramadhan bulan syurga sementara bulan lain bulan neraka. Ketika Ramadan berkumandang lagu-lagu nasyid, lagu-lagu memuji Allah dan lagu-lagu patriotik. Tetapi bila habis Ramadhan maka bergemalah lagu-lagu rock, rap, hip hop dan lain rentak barat yang tidak ada membawa sebarang makna pada senikatanya. Kalau inilah sekolah Ramadan, bermakna kita gagal menjalani madrasah Ramadhan.
Hari ini, agama Islam disalah fahamkan kerana umat Islam mempunyai dua wajah. Satu wajah baik di bulan Ramadan dan wajah buruk di bulan yang lain. Kenapa umat Islam perlu ada dua wajah? Tidakkah kita mesti menjadi baik sepanjang masa? Satu wajah, satu umat, satu ibadat. Bila tiba Ramadan kita menjadi lebih baik dan terbaik.
Sedarlah, bahawa dalam agama lain juga ada puasanya yang tersendiri. Tetapi puasa yang dijalani oleh kita jauh berbeza dengan orang lain. Ramadhan juga mengajar kita merasaikan kehidupan fakir miskin atau mereka yang tidak bernasib baik. Dengan berlapar dahaga membawa kita insaf terhadap mereka yang memerlukan. Bayangkan puasa yang dilalui oleh umat Islam di negara miskin dan negara yang berperang di Iraq, Afghanistan, Palestin dan sebagainya. Apatah lagi dalam keadaan panas dan cuaca panas terik. Alangkah bertuah kita di sini, aman, cuaca sederhana dan serba mencukupi.
Ramadhan juga mengajar kita berjimat cermat. Bayangkan di bulan Ramadhan kita boleh berjimat satu ringgit paling minima. Jika 1.5 bilion umat Islam berjimat 1 ringgit di seluruh dunia. Makna, satu hari sahaja kita boleh mengumpulkan 1.5 bilion. Jika 30 hari, bermakna kita berjaya kumpulkan 45 bilion. Ini tidak termasuk wang zakat dan zakat fitrah yang kita berikan. Jika ia benar-benar berfungsi, tidak ada umat Islam yang menjadi fakir atau miskin di dunia ini.
Ramadhan mengajar kita erti menjaga kesihatan yang sebenar. Setelah sebelas bulan kerjanya asyik makan sahaja. Maka tibalah satu bulan untuk merehatkan perut. Salah satu aktiviti berpuasa mencegah diri daripada mengambil makanan selama hampir 14 jam yang membolehkan organ penghadaman seperti perut, usus, pankreas, kelenjar hempedu dan hati berehat dari aktiviti pencernaan makanan. Tambahan pula, organ hati dalam keadaan tiada bahan yang perlu dihadamkan akan berubah kepada lebih aktiviti pembersihan seperti menukarkan simpanan lelemak di dalam badan kepada bentuk penjanaan tenaga yang diperlukan oleh badan. Pendek kata, puasa membantu kita menjadi lebih sihat. Namun, ingat! Puasa juga boleh menimbulkan mudarat, jika kita tidak menjaga adab-adabnya.
Antara adab-adab puasa ialah jangan stress, jangan marah dan sebagainya yang boleh mengganggu ketenangan otak dan organ badan. Justeru, kita dituntut supaya banyak bersabar serta berzikir kepada Allah. Ketika perut kosong, jika otak stress dan tidak relaks, kesihatan kita akan terganggu. Perut akan merembeskan asid jika kita dalam stress. Bila asid banyak dalam perut, ia memerlukan sesuatu (makanan seperti susu) bagi meneutralkannya. Jika diteruskan juga puasa dibimbangi akan menimbulkan kemudaratan. Ringkasnya, puasa akan menjadikan kita sihat jika kita jaga adab-adab puasa. Puasa akan jadi mudarat jika kita langgar adab-adab puasa.
Perlu diingat, walaupun banyak kajian menunjukkan bahawa puasa dapat memulihkan sesetengah penyakit, terdapat juga keadaan penyakit yang boleh diburukkan dalam berpuasa. Dalam hal ini, wajarlah mereka yang mempunyai masalah kesihatan mendapat perhatian dan pemeriksaan doktor sebelum memulakan puasa seperti ibu mengandung, ibu yang masih menyusu anak, pesakit kanser, pesakit yang mempunyai ulser, pesakit dengan kegagalan jantung kongestif dan pesakit yang menghadapi pembedahan.
Sebenarnya terlalu banyak fadhilat dalam memahami erti Ramadhan yang sebenar. Justeru, kita perlu menjadi umat yang pandai memilih. Imam Al-Ghazali dalam bukunya Ihya al-'Ulumuddin telah membahagikan puasa itu kepada 3 tingkatan:
Puasanya orang awam (shaum al-'umum): menahan diri dari perkara-perkara yang membatalkan puasa seperti makan dan minum.
Puasanya orang khusus (shaum al-khusus): turut berpuasa dari panca indera dan seluruh badan dari segala bentuk dosa
Puasanya orang istimewa, super khusus (shaum al-khawasi al-khawas): turut berpuasa 'hati nurani', iaitu tidak memikirkan sangat soal keduniaan
Tingkatan manakah kita? Ringkasnya, lakukanlah puasa bukan kerana ia suatu perintah, tetapi kerana kasih sayang kepada Allah SWT yang tidak terhingga. Itulah puasa yang akan membawa pengampunan dosa dan seterusnya membawa kita ke syurga.
Kepada semua pembaca , Selamat Berpuasa. Buatlah yang terbaik untuk Allah SWT kerana kita sayangkanNya dan bukan kerana perintah.
Wahai orang-orang yang beriman, telah diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan ke atas umat yang sebelum kamu, semoga kamu menjadi orang-orang yang bertaqwa. “ (Surah Al-Baqarah ayat 183)
Ramadhan adalah bulan tarbiyyah, juga dikenali sebagai madrasah atau sekolah, yakni tempat kita belajar dan menjalani latihan. Ramadhan tempat kita membersihkan diri dalam satu bulan setelah menjalani hakikat sebelas bulan yang berlalu. Cuba kita tanya, apakah yang telah kita lakukan kepada sebelas bulan itu? Baikkah yang dibuat atau sebaliknya? Tidakkah kesempatan satu bulan ini digunakan sepenuhnya untuk membersihkan sebelas bulan yang telah berlalu?
Jangan sampai Ramadhan menjadi bulan adat. Sebelas yang berlaku dibiarkan sia-sia dengan melakukan kerja yang tidak berfaedah. Bila tiba Ramadhan digunakan untuk bertaubat. Kesalahan yang paling besar dilakukan oleh manusia ialah mereka tahu apa yang dilakukan itu salah, tetapi terus mengulanginya. Dengan harapan, kesalahan itu boleh diampunkan dengan bertaubat atau membersihkannya apabila tiba bulan Ramadhan.
Mentaliti yang sama berlaku dalam memahami konsep haji. Pada pemahaman mereka, dengan mengerjakan haji, diharapkan dapat membersihkan segala dosa. Justeru, masa muda dihabiskan dengan berjoli sana sini. Ibadah haji hanya dikerjakan ketika usia tua. Kenapa? Dengan harapan segala kesalahan dan dosa yang dilakukan semasa muda akan diampunkan oleh Allah SWT setelah mengerjakan haji. Pada pandangannya, jika mengerjakan haji ketika muda, adalah satu kerugian, sebab tidak dapat buat maksiat selepas itu. Inilah salah faham konsep ibadah dalam Islam.
Kita mesti faham, konsep ibadah dalam Islam adalah setiap saat, minit, jam, hari, minggu, bulan dan tahun yang berlalu atau yang akan berlalu, mesti dipenuhi dengan melakukan segala kebaikan agar diterima sebagai satu ibadah. Tidak timbul soal hanya bulan puasa sahaja kita perlu jadi baik, tetapi tidak di waktu yang lain. Bulan puasa adalah bulan kemuncak, seperti juga kita mengerjakan haji. Maknanya, kita melakukan yang terbaik setelah menjalani kehidupan yang baik atau terbaik. Tidak timbul soal hari-hari lain yang berlalu, kita buat lebih kurang sahaja. Bila tiba Ramadhan kita begitu beriya-iya.
Ramadhan sebenar membawa ikhtibar yang begitu banyak. Ramadhan mengajarkan kita menahan lapar dan dahaga serta tidak melakukan perkara yang sia-sia seperti mengumpat, menfitnah, mudah marah, naik angin dan membuang banyak lagi sifat negatif. Bila habis Ramadhan, bawalah tarbiyyah ini mendepani bulan yang mendatang. Jika Ramadhan mengajar kita erti kesabaran. Maka bawalah sifat sabar ini ke bulan selepas itu.
Jika bulan Ramadhan kita tidak boleh berpesta-pestaan, begitulah seterusnya. Jangan jadikan seolah-olah Ramadhan bulan berjihad, bulan lain bulan berjahat. Dalam Islam kalau hari ini kita berjihad, sampai ke mati tetap jihad. Maksud saya, jihad ke arah lebih baik dari hari ke hari.
Begitu juga jangan jadikan seolah-olah Ramadhan bulan syurga sementara bulan lain bulan neraka. Ketika Ramadan berkumandang lagu-lagu nasyid, lagu-lagu memuji Allah dan lagu-lagu patriotik. Tetapi bila habis Ramadhan maka bergemalah lagu-lagu rock, rap, hip hop dan lain rentak barat yang tidak ada membawa sebarang makna pada senikatanya. Kalau inilah sekolah Ramadan, bermakna kita gagal menjalani madrasah Ramadhan.
Hari ini, agama Islam disalah fahamkan kerana umat Islam mempunyai dua wajah. Satu wajah baik di bulan Ramadan dan wajah buruk di bulan yang lain. Kenapa umat Islam perlu ada dua wajah? Tidakkah kita mesti menjadi baik sepanjang masa? Satu wajah, satu umat, satu ibadat. Bila tiba Ramadan kita menjadi lebih baik dan terbaik.
Sedarlah, bahawa dalam agama lain juga ada puasanya yang tersendiri. Tetapi puasa yang dijalani oleh kita jauh berbeza dengan orang lain. Ramadhan juga mengajar kita merasaikan kehidupan fakir miskin atau mereka yang tidak bernasib baik. Dengan berlapar dahaga membawa kita insaf terhadap mereka yang memerlukan. Bayangkan puasa yang dilalui oleh umat Islam di negara miskin dan negara yang berperang di Iraq, Afghanistan, Palestin dan sebagainya. Apatah lagi dalam keadaan panas dan cuaca panas terik. Alangkah bertuah kita di sini, aman, cuaca sederhana dan serba mencukupi.
Ramadhan juga mengajar kita berjimat cermat. Bayangkan di bulan Ramadhan kita boleh berjimat satu ringgit paling minima. Jika 1.5 bilion umat Islam berjimat 1 ringgit di seluruh dunia. Makna, satu hari sahaja kita boleh mengumpulkan 1.5 bilion. Jika 30 hari, bermakna kita berjaya kumpulkan 45 bilion. Ini tidak termasuk wang zakat dan zakat fitrah yang kita berikan. Jika ia benar-benar berfungsi, tidak ada umat Islam yang menjadi fakir atau miskin di dunia ini.
Ramadhan mengajar kita erti menjaga kesihatan yang sebenar. Setelah sebelas bulan kerjanya asyik makan sahaja. Maka tibalah satu bulan untuk merehatkan perut. Salah satu aktiviti berpuasa mencegah diri daripada mengambil makanan selama hampir 14 jam yang membolehkan organ penghadaman seperti perut, usus, pankreas, kelenjar hempedu dan hati berehat dari aktiviti pencernaan makanan. Tambahan pula, organ hati dalam keadaan tiada bahan yang perlu dihadamkan akan berubah kepada lebih aktiviti pembersihan seperti menukarkan simpanan lelemak di dalam badan kepada bentuk penjanaan tenaga yang diperlukan oleh badan. Pendek kata, puasa membantu kita menjadi lebih sihat. Namun, ingat! Puasa juga boleh menimbulkan mudarat, jika kita tidak menjaga adab-adabnya.
Antara adab-adab puasa ialah jangan stress, jangan marah dan sebagainya yang boleh mengganggu ketenangan otak dan organ badan. Justeru, kita dituntut supaya banyak bersabar serta berzikir kepada Allah. Ketika perut kosong, jika otak stress dan tidak relaks, kesihatan kita akan terganggu. Perut akan merembeskan asid jika kita dalam stress. Bila asid banyak dalam perut, ia memerlukan sesuatu (makanan seperti susu) bagi meneutralkannya. Jika diteruskan juga puasa dibimbangi akan menimbulkan kemudaratan. Ringkasnya, puasa akan menjadikan kita sihat jika kita jaga adab-adab puasa. Puasa akan jadi mudarat jika kita langgar adab-adab puasa.
Perlu diingat, walaupun banyak kajian menunjukkan bahawa puasa dapat memulihkan sesetengah penyakit, terdapat juga keadaan penyakit yang boleh diburukkan dalam berpuasa. Dalam hal ini, wajarlah mereka yang mempunyai masalah kesihatan mendapat perhatian dan pemeriksaan doktor sebelum memulakan puasa seperti ibu mengandung, ibu yang masih menyusu anak, pesakit kanser, pesakit yang mempunyai ulser, pesakit dengan kegagalan jantung kongestif dan pesakit yang menghadapi pembedahan.
Sebenarnya terlalu banyak fadhilat dalam memahami erti Ramadhan yang sebenar. Justeru, kita perlu menjadi umat yang pandai memilih. Imam Al-Ghazali dalam bukunya Ihya al-'Ulumuddin telah membahagikan puasa itu kepada 3 tingkatan:
Puasanya orang awam (shaum al-'umum): menahan diri dari perkara-perkara yang membatalkan puasa seperti makan dan minum.
Puasanya orang khusus (shaum al-khusus): turut berpuasa dari panca indera dan seluruh badan dari segala bentuk dosa
Puasanya orang istimewa, super khusus (shaum al-khawasi al-khawas): turut berpuasa 'hati nurani', iaitu tidak memikirkan sangat soal keduniaan
Tingkatan manakah kita? Ringkasnya, lakukanlah puasa bukan kerana ia suatu perintah, tetapi kerana kasih sayang kepada Allah SWT yang tidak terhingga. Itulah puasa yang akan membawa pengampunan dosa dan seterusnya membawa kita ke syurga.
Kepada semua pembaca , Selamat Berpuasa. Buatlah yang terbaik untuk Allah SWT kerana kita sayangkanNya dan bukan kerana perintah.
0 comments:
Post a Comment