Daftarlah sebagai ahli website ini di sini

10 September 2013

Adab dan Akhlak dalam perjuangan

Adab dan akhlak dalam perjuangan dituntut dan diamalkan

Apabila bercakap soal adab, ia ada dimana-mana dalam segmen kehidupan manusia. Malah adab ini diajar di sekolah-sekolah sehingga kini sebagai subjek wajib ambil tetapi tidak wajib lulus. 


Adab juga dikenali dengan nama-nama lain yang pelbagai sebutan dalam setiap tamadun dunia. Inti dan pokoknya adalah adab atau akhlak.

Adab atau akhlak bagi orang Islam, sesuatu yang sangat penting. Bagi bangsa Melayu dikenali juga sebagai tatasusila, tertiban . Ia jadi ukuran cerminan bagus tidak bangsa atau individu. Malah karya-karya sastera Melayu, tulisan zaman nenek moyang mengangkat adab akhlak sebagai sesuatu elemen yang amat penting dalam pengkaryaan mereka. Hampir semua karya paparkan akhlak pemimpin baik maka rakyat turut dilimpahi kebaikan itu  serta diagungkan mahupun dibanggai rakyat.




Begitulah pentingnya adab dan  akhlak dalam aktiviti harian rakyat . Ia hampir hadir dalam semua kehidupan dan pergerakan manusiawi ini.


Pendekata adab ini adalah sebagai batasan tindakan manusia dalam seluruh segmen hidup dan kehidupannya. Tindakan itu sesuatu perkara dalam hidup adalah cerminan akhlak seseorang individu.


Jelasnya akhlak ini diperhatikan dan dinilai manusia. Ia sebagai kayu ukur penilaian manusia terhadap aktiviti bagi mereka.


Samalah juga bilamana kita berbicara soal politik dan kegiatan politik dalam negara kita ini. Adab atau akhlak itu sering diperhatikan dan dituntut sama, walaupun tidak disyaratkan secara bertulis.

Dalam hal ini, rakyat sepatut kena berlaku adil kerana adab atau akhlak berpolitik terpakai kepada semua parti politik. Yang peliknya ia tidak begitu, kepada parti yang berteraskan nama bukan islam adab tidak diambilkira. Seolah mereka rakyat izin dan lepaskan tidak diambilkira sebagai tiada dalam radar perkiraan akhlak berpolitik itu.


Umpama contohnya musuh politik mahu dijatuhkan adalah dengan cara beradab. Bukannya dengan melakukan serangan fitnah peribadi dan sebagainya.

Muafakat Asas Perpaduan Ummah.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sila Pilih Artikel Lain Yang Anda Cari Di Bawah: