Daftarlah sebagai ahli website ini di sini

13 January 2012

Kisah Seekor Katak



Sebenarnya ramai diantara kita yang mempunyai motivasi yang tinggi dalam hidup mereka. mereka tidak memerlukan motivasi luaran kerana kekuatan dalaman mereka sudah mencukupi untuk mereka pergi jauh. Ada juga diantara kita yang sering inginkan motivasi kerana tanpanya mereka seolah-olah tiada kekuatan dan tidak kurang juga yang sering menyertai program motivasi tetapi tiada impak dalam kehidupan mereka kerana mereka hanya mendengar tetapi mungkin juga tidak memahami atau berat untuk berubah.

Saya lebih suka kepada kumpulan pertama kerana mereka sebenarnya mempunyai jiwa yang kuat, mereka tidak terdedah kepada input-input luaran yang mungkin saja menjadikan mereka negatif. Ini tidak pula bermakna mereka bodoh sombong tetapi mempunyai keyakinan yang kuat untuk berjaya tanpa mempedulikan ejekan luar yang ingin menggugat motivasi mereka. Mereka tabah untuk menghadapi cabaran dengan mencari jalan keluar melalui kajian atau pandangan orang yang lebih berpengalaman. Tetapi ada juga yang tergolong dalam golongan yang boleh dikategorikan sebagai bodoh sombong, biarpun kasar namun itu adalah hakikat sebenar. Dalam mengharungi cabaran mereka hanya percaya pada diri sendiri, mereka tidak dapat menerima pandangan luar kerana mereka percaya mereka yang terbaik.

Sebenarnya walau bagaimana terbaik sekalipun kita perlu menerima pandangan luar dan mengimbangkan dengan pengetahuan yang kita ada. Kita perlu ingat walau sehebat mana pun kita, kita tetap saja tidak mempunyai kesemua ilmu, dan dalam erti kata lain kita tidak sempurna. Di sinilah peranan jiwa yang akan membantu menunjuk arah dalam hidup, kita akan mengolah hidup kita dengan kaedah soul driven dan bukan lagi mind driven. Saya sering menggunakan kisah seekor katak dalam motivasi insan. Kisah ini telah lama saya terima dan saya gunakan dalam kehidupan seharian untuk kita menjadi kebal dalam dunia yang kadangkala meremehkan visi yang kita inginkan.

Di suatu ketika ada sekumpulan katak-katak berkumpul untuk mengadakan satu pertandingan. Mereka berbincang apakah pertandingan yang dapat memberi cabaran; yang dapat menguji serta memperlihatkan kehebatan katak dan billakah waktu yang sesuai untuk mereka mengadakan pertandingan tersebut. Pelbagai cadangan diterima, ada yang mengatakan pertandingan mencari serangga, ada juga yang mencadangkan pertandingan suara terhebat dan banyak lagi. Tiba-tiba ada seekor katak yang datang dengan cadangan yang lain dari lain. Katak tersebut mencadangkan agar diadakan cabaran perlumbaan ke puncak menara komunikasi yang begitu tinggi. Ramai yang terkejut mendengar cadangan yang tidak masuk akal ini. Namun katak tersebut bukanlah katak sembarangan, dengan hujah serta pandangan yang begitu menakjubkan maka kumpulan katak-katak tersebut bersetuju untuk mengadakan pertandingan tersebut.

Setelah dipersetujui waktu dan tarikh, maka promosi pertandingan itu diadakan secara besar-besaran. Banyak katak-katak menyertainya kerana hadiahnya juga lumayan dan mereka bakal mencipta rekod dunia. Masing-masing mula berlatih, menambah stamina dan pelbagai cara lagi dilakukan untuk memastikan mereka sihat dan kuat pada hari pertandingan dan tak lupa juga mereka mencari pakar-pakar motivasi untuk menolong mereka dari segi moral. Pada satu pagi yang nyaman mereka berkumpul tidak jauh dari menara yang tinggi itu bagi memulakan pertandingan. Begitu ramai penonton mengelilingi katak-katak tersebut bagi melihat satu pertandingan tidak masuk akal. Katak-katak tersebut begitu bermotivasi kerana telah menjalani latihan yang cukup serta telah dimotivasikan oleh mereka yang pakar.

Sebenarnya hampir kesemua penonton yang datang tidak percaya yang katak-katak ini akan berjaya memanjat menara jaya yang cukup tinggi itu. Kedatangan mereka hanyalah untuk melihat kegagalan katak-katak tersebut dan bagi mereka ianya pasti menghiburkan apabila melihat setiap seekor katak-katak yang bertanding jatuh kecundang dengan pelbagai aksi. Setelah kesemua peserta bersedia maka pengadil meniup wisel tanda permulaan telah di mulakan. Melompat-lompatlah katak-katak tadi dengan penuh harapan akan menjadi juara dalam pertandingan yang diadakan tambahan lagi wang untuk persediaan telah banyak dilaburkan.

Ketika bermulanya pertandingan terdengar suara-suara sumbang yang berkata “ aku yakin kata-katak ni, tidak seekor pun menang kerana mana boleh katak panjat menara, kelakarlah…” Kata-kata tersebut disambut oleh seorang lagi penonton “ aku pun yakin macam tu”. Tetapi dek kerana kuatnya semangat tadi katak-katak tersebut tidak mempedulikannya dan terus memanjat menara yang tinggi tadi. Ketika mula menaiki aras pertama menara tersebut, seorang penonton berteriak menyuruh katak-katak tersebut melihat ke atas dan mentertawakan katak-katak tersebut kerana mereka pasti akan jatuh dan tidak mampu untuk naik ke atas. Tiba-tiba beberapa ekor katak memandang ke atas dan mereka terhenti dari melakukan pendakian dan jatuh dari aras tersebut. Meskipun begitu peserta-serta lain tidak mempedulikan apa yang berlaku, mereka terus cekal dalam mengharungi cabaran pendakian. Sedang mereka mendaki ke aras seterusnya penonton terus bersorak sambil mengejek “tak payah lah di teruskan benda yang tak mungkin kamu lakukan, kamu tak mungkin berjaya… ha.. ha.. ha”. Begitulah sorakan penonton yang hanya ingin melihat kegagalan dalam pertandingan itu. Semakin kuat sorakan begitu semakin banyak katak-katak yang jatuh dan aksi kejatuhan mereka merupakan hiburan kepada penonton. Mereka begitu terhibur melihat katak-katak yang bertanding gagal dan jatuh. Tetapi dalam banyak-banyak katak yang bertanding terdapat seekor katak yang begitu bersemangat dan tidak langsung menghiraukan sorakan negatif penonton. Ia terus melompat dan melompat. Katak-katak lain biarpun telah dimotivasi oleh pakar-pakar namun tidak dapat meneruskan pendakian menara puncak jaya yang tinggi kerana mereka mula lemah apabila mengenangkan ketinggian menara tersebut. Dalam fikiran mereka ada betulnya apa yang dikatakan para penonton kerana pertandingan ini merupakan satu kerja yang mustahil, biar pun mereka tahu berada di puncak merupakan satu penghargaan yang tinggi nilainya dalam kehidupan seekor katak.

Di kala seekor demi seekor katak kecundang jatuh ke tanah, katak yang tadi terus sahaja memanjat menara tadi tanpa memperdulikan ejekan penonton yang ingin melihat aksinya jatuh dari aras yang cukup tinggi. Namun harapan penonton tadi tidak kesampaian kerana katak tersebut akhirnya sampai ke puncak dan menjadi katak pertama dalam dunia yang berjaya memanjat menara jaya hingga ke puncaknya yang terkenal tinggi itu. Katak-katak lain kagum dengan kebolehan katak tersebut sampai ke puncak. Apabila katak yang berjaya turun dari puncak, maka berebut-rebutlah mereka bertanya kepada katak-katak tersebut tentang rahsia kejayaan hingga berjaya sedemikian rupa.

Apabila ditanya apakah rahsia katak tersebut mempunyai kekuatan yang cukup tinggi biarpun lebih kecil berbanding dengan katak-katak lain, katak tersebut tidak menjawab satu soalan pun. Setelah berkali-kali ditanya tanpa menerima sebarang jawapan maka mereka berpendapat bahawa katak kecil ini sengaja mahu merahsiakan kunci kejayaannya. Mereka mula beredar menjauhi katak kecil itu tadi, tiba- tiba datang seekor lagi katak yang memberitahu dia adalah teman kepada katak kecil yang berjaya tadi. Ia meminta maaf kerana katak kecil yang berjaya tadi tidak menjawab, tetapi itu tidak pula bermakna ia sombong jauh sekali merahsiakan kunci kejayaannya. Tambah teman si katak tadi sebenarnya katak kecil tadi bukan sahaja kecil dari segi saiznya tetapi katak itu juga pekak. Meloponglah kata-katak yang mendengar cerita teman katak kecil tadi. Barulah mereka tahu bahawa katak kecil itu berjaya hingga ke puncak kerana ia pekak dan tidak langsung mendengar ejekan para penonton.

Kita juga perlu menjadi pekak untuk berjaya, pekak dari mendengar kejian, pekak dari mendengar komen negatif dan dari mereka yang pesimis. Jika kita duduk seiring dengan mereka yang sering tidak percaya yang Allah swt mampu memberi apa saja secara tidak langsung kita juga akan terbelakang kerana kita yakin sesuatu yang ingin kita lakukan adalah perkara yang sukar dan kegagalan pasti menjelma. Kita tidak pula menjadi pekak dari mendengar pandangan positif yang mampu memberi ruang lebih besar untuk berjaya tetapi kita perlu menjadi pekak dengan pujian melampau kerana kita perlu ingat bahawa kita ini fakir. Yang memberi kejayaan itu adalah Allah swt. Jika kita percaya bahawa kita sebenarnya yang mencipta kejayaan maka kita taksub dengan diri dan ia bakal mengundang kerosakan. Ketahuilah kita hanya pelakon yang berusaha untuk menghayati watak sebaik mungkin agar lakonan kita berjaya. Kita mampu melakukan apa sahaja tetapi keputusan adalah hak milik mutlak Allah swt, maka kita perlu faham bahawa kejayaan kita pada hari ini adalah kurniaanNya. Oleh yang demikian seringlah berterima kasih kepadaNya agar kejayaan yang ada berkekalan dan berpanjangan. Untuk menjadi pelakon dunia yang baik kita perlu menjadi pekak dari ejekan, ugutan bahkan hinaan. Kita juga perlu pekak dari pujian kerana pujian sering juga menjatuhkan seseorang kerana ia mencipta kealpaan. Ingatlah kita tidak hidup kerana pujian dan tidak pula mati kerana keji.
(sumber diperolehi daripada penulis dan pakar terapi minta Dr Azhar Hj Sarip)

Muafakat Asas Perpaduan Ummah.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...